Jul 10, 2012

salah siapa?

assalamualaikum zilaisachies!
amboi kemain macam readers tu kau punya peminat eh azilaa oi.




salah siapa?
first sekali. haruslah salahkan diri kita sendiri. ehh kenapaa? anda sedang bercakap mengenai apa? mengapa harus salahkan diri sendiri? *banyak soalan kau! hohooo















 


















kes-kes pembuangan bayi. sehari tak sah dalam surat khabar tak ada berita pasal kes ni. mana nilai manusia dalam diri entah. kadang nak salahkan mak bapak pun tak boleh. sebab ada di antara pelaku-pelaku ni datang dari keluarga yang baik-baik.


semua terletak pada diri individu. engkau pakai seksi mana kalau pandai jaga diri insyaAllah tak akan terjebak pada zina. melainkan kalau kena rogol itu mungkin. pakai baju selabuh mana tapi iman tak kuat pun antara faktor.


nak cakap salah pilih kawan? someone tweet long time ago. 
he said: kalau aku berubah, salahkan diri aku. bukan kawan-kawan aku kerana aku yang memilih untuk berkawan dengan mereka. dan aku yang memilih untuk berubah mengikut gaya mereka. *bunyi macam tulah tweet beliau


pendapat aku tak salah nak kawan dengan sesiapa. kaki arak. penagih dadah. mat rempit. sesiapa sahaja. asal pandai jaga diri korang. well from that actually kita dapat pengalaman hidup. 



pandai jaga diri. tanya pada diri. 
iman, jiwa, dalaman kental atau tidak.



*apa perasaan orang-orang yang buang baby ni bila baca berita pasal baby yang diorang buang keluar dekat akhbar? aku bet, sampai mati diorang menyesal. mungkin diorang cakap lantak, janji tak nyusahkan aku. tapi jauh sudut hati. rasa bersalah tu. Allah je tahu. Waalahualam



sedih aku tengok gambar-gambar tu
agak kalau aku yang jumpa sendiri mau gigil badan
sampainya hati
*tanda-tanda kiamat, manusia sudah tiada perasaan belas kasihan sesama manusia



1 comment: