Jul 28, 2012

our future in our hand. but our fate on Allah SWT behalf

assalamualaikum si manis. salam ramadan :)



alhamdulillah, masih di beri kesempatan untuk kita berpuasa pada hari ke-8. semoga terus di beri kesihatan yang baik kepada kita.


based on my title, sama maksud dia macam kita hanya mumpu merancang tapi semua atas kehendak Dia. kita hanya mampu merancang yang baik untuk masa depan kita. tetapi kita tidak tahu apa yang akan terjadi. kita tidak tahu apa yang kita rencanakan itu membawa kebaikan atau tidak kerana takdir kita siapa yang tahu melainkan Dia.



macam kita merancang sebaik mungkin dengan si dia. menjaga hubungan agar bersama sehingga akhir hayat. tapi mungkin sebab takdir yang sudah tertulis sebaik roh kita di tiup di dalam jasad yang jodoh kita bukan dengan si dia. maka redha itu harus ada dalam diri.


kita jaga kesihatan macam mana sekali pun. kalau takdir Dia kita mati di usia muda. tetap akan terjadi. sebab itu, nak berubah jangan di tangguh- tangguh. biar sedikit asalkan ada usaha ke arah itu. 



bukan maksud aku, kita seratus peratus serah pada takdir saja. 
contoh situasi: takdir aku memang miskin. maka selamanya aku miskin. 

kita boleh ubah takdir kita dengan izin Dia. maka jika kita bersedih, sentiasa percaya plan kehidupan yang Dia rencanakan untuk kita sebenarnya lagi baik.





try untuk positifkan diri. mohon Allah permudahkan segalanya.

 

No comments:

Post a Comment