Jul 17, 2012

kita hanya berusaha

assalamualaikum si manis dan kacak :)



on the way nak pegi shah alam isnin hari tu aku baca paper Metro. Metro kalau cerita dia mesti tajuk berita nak gempak-gempak je enn. hahaaa okey. then aku tersentuhlah baca pasal this guy. dia kena demam panas time kecik and tumbesaran dia terbantut since menghidapi lumpuh otak (cerebral palsy)



bila rakan-rakan sebaya tengah tungkus lumus nak hadap PMR this coming oktober maybe, dia hanya mampu baring je. ohh ya nak baca seterusnya boleh click the red  link ey. oh that is from Sinar Harian. yang aku baca hari tu dekat Metro : 


Tumbesaran remaja 15 tahun terbantut 


aku cakap dekat mak aku "kesiannya mak budak ni. lahir normal lepas tu demam, tumbesaran dia terbantut"


then mak aku cakap. baby ni kalau demam memang kena jaga elok-elok. body dia mana boleh tahan sangat. then mak dengan abah aku bagi lah tips kalau baby demam panas. 

tips if baby demam panas:
  • ambik tuala rendamkan dalam air then letak atas dahi baby. buat berulang-ulang to reduce temperature. kalau ada ais, elok letakkan sekali
  • sentiasa check suhu badan baby. suhu yang terlalu tinggi akan akibatkan sawan
  • lap tempat-tempat tersorok seperti ketiak, leher dengan tuala lembab.
  • balut badan baby dengan tuala lembab bagi nak sejukkan.
  • sentiasa pantau. kalau kita kerja, jangan serah 100% uruskan jaga baby dekat pembantu. elok ambik cuti.
  • bawalah ke klinik/hospital. yang dua atas tu antara langkah awal. mungkin baby demam tengah malam then nak tunggu siang baru nak bawak pegi klinik.  

sistem imune baby ni lemah so body diorang tak boleh nak kawal suhu tinggi. untuk mak-mak yang dah ada dua tiga anak tu mungkin tak ada masalah nak tangani baby sakit. tapi yang baru dapat anak first tu. hati-hati.

 

ceyy entri aku kali ni macam gaya dah ada anak. padahal umur baru 19 tahun! hahaa tapi berguna apa mak aku bagitahu sekarang. mana tahu berguna one day. tak adalah aku kelam kabut. hee


tapi apa pun kita hanya berusaha. kalau Allah kata jadi, maka jadilah. siapa kita nak menolak takdir kan? btw lagi empat hari nak puasa. moga sempat 30hari ramadan buat kita semua :)



3 comments:

  1. ooo . . . mcm tu rupanya . . thanks 4 the tips ^_^

    ReplyDelete
  2. Salam zila.

    Aha..demam bagi sstgh org, "alah, perkara biasa.demam je tu"

    Tak kira baby ke, org dewasa ke.. bila demam, better ambil langkah sepatutnya..demam yg terlalu panas bahaya sbnrnya.. ada je org dewasa, demam terlalu panas smpai menyebabkan dia buta..

    ReplyDelete