Apr 3, 2011

wuduk suami isteri ;

assalamualaikum ,
hee rajin pula aku minggu nie. every night aku tulis new entry. hahaaa. kalau minggu malas datang. sekali seminggu je aku post. okey continue topik jomm.

aisehhh , hahaa aku ni macam dah kahwin pula buat entry suami isteri nie bagai. wahwah hahaa. tapi alaa benda ni kan ilmu. ilmu yang tade belajar macam dekat sekolah tu.


okey masa aku dalam err darjah 5 or 6 tak silap, arwah pak lang aku meninggal and time tu wife dia cium for the last time. and time tu aku tahu bila wife and husband bersentuhan each other maka terbatal laa wuduk antara mereka.

then aku tanya dekat siapa entah aku lupa.
' kan batal wuduk jenazah kalau wife dia cium '
hee biase laa bebudak nak membesar macam2 nak tahu kan so bertanya supaya tak sesat jalan. then dia cakap tak terbatal wuduk jenazah sebab dosa nya di tanggung oleh orang yang masih hidup . alaa2 gitu laa jawapan dia. erkss aku tak tahu betol ke tak so try tanye sesiapa yang bijak pandai


tapi tapi tadi aku baca surat khabar and aku search pakcik google terhebat ,
maklumat yang tertera begini

Mazhab Hanafi pula berpandangan sentuhan suami isteri tidak batal tanpa syahwat.
Hanafi pula mentafsirkannya dengan jimak, bukan bersentuhan. Penafsiran mereka ini disokong oleh beberapa hadis riwayat Aisyah, katanya: “Bahawa Rasulullah SAW mencium atau kucupnya, sedangkan baginda berpuasa, dan sabdanya: ‘Sesungguhnya ciuman tidak membatalkan wuduk dan tidak membatalkan puasa’.”


manakala pandangan imam syafie ,
Pandangan pertama Mazhab Syafie mengatakan batal wuduk jika bersentuhan lelaki dan wanita yang harus berkahwin.
Pandangan kedua Mazhab Syafie juga mengatakan tidak batal wuduk bersentuhan lelaki dan wanita dalam suasana masahaqah (kepayahan/kesusahan) seperti tawaf haji jika bersentuhan tanpa syahwat.


so err confused aku. tanya dengan orang bijak sana nanti.

:D wassalam

No comments:

Post a Comment