Jan 27, 2011

gemuk , hodoh ?

assalamualaikum pembaca yang dirahmati semua ;


okey entry hari nie pasal orang gemuk gemuk .
gemuk tu hodoh ke ?

okey tadi aku baru baca kat majalah mingguan wanita bil 1419 . ada sorang pembaca wanita nie dia luah kan perasaan dia . selalu dihina , di caci , di pandang rendah oleh orang sekeliling . bahkan di jadi kan bahan jenaka juga orang kawan kawan semua .  kadang kadang , lawak rakan-rakan tadi mendorong wanita ini ingin meninggalkan dunia secepat mungkin . Masya-Allah . wanita ini juga trauma untuk bersosial sebab tak sanggup dijadikan bahan jenaka oleh orang ramai . dia juga berasa diri tidak layak bercinta dan dicintai .

salah ke orang yang gemuk mempunyai perasaan cinta ? Allah jadikan setiap hambaNya dengan perasaan yang suci . so janganlah sesiapa mempersendakan .

ingat lah wahai teman pesanan orang tua ' biar wajah buruk , asalkan perangai baik '

okey kalau kita dalam situasi di atas , kita sepatutnya bersyukur dengan kurnia yang Allah berikan . Dia tidak jadikan sesuatu keatas hambaNya tanpa sebarang sebab . setiap kejadian ada hikmah yang tersembunyi .
cuba fikirkan orang yang tiada nikmat mendengar ? melihat ? bersuara ? sekurang2 nya kita masih boleh melihat alam Allah . kita masih boleh mendengar kicauan burung . kita masih boleh bersuara . bersyukur dengan apa yang ada .


okey , conclusionnya , janganlah memandang rendah pada orang yang gemuk . mereka juga ada perasaan .
hormat menghormati antara satu sama lain lebih baik kann ?





***senyum lebar je kalau ada org ckp aku hitam . elehh jeles cakap jeles .
      pape pun self confident yang penting . so cheers !

2 comments:

  1. betul2, jgn menghina orang lain.. kite kne jge perasaan orang lain, tkut bnda yg kite kutuk tu jdi blek kt kite.. ;)

    ReplyDelete